Waarom wij niet geloven in beloningen voor reviews
- 29 apr
- 1 minuten om te lezen
Online reviews wegen voor veel mensen tegenwoordig bijna net zo zwaar als mond-tot-mondreclame. Juist omdat aanbevelingen zo belangrijk zijn, geloven wij niet in beloningen voor reviews.

Een aanbeveling moet oprecht zijn
Steeds vaker zie je bedrijven een cadeaubon, korting of andere beloning aanbieden in ruil voor een vijfsterrenreview. Wij voelen daar weinig voor.
Niet omdat een klant geen waardering mag krijgen, maar omdat een aanbeveling wat ons betreft vrijwillig hoort te zijn. Anders gaat er iets verloren.
Want hoe voelt een review nog, als daar eigenlijk een vergoeding tegenover stond?
Vertrouwen hoort niet iets te zijn dat je probeert te kopen.
Als iemand een schilder kiest op basis van aanbevelingen, dan vertrouwt diegene op ervaringen van anderen. Dat vertrouwen is kwetsbaar.
Wij vinden dat je daar zorgvuldig mee om moet gaan. Een review hoort iets te zeggen over het werk dat geleverd is, niet over wat daar tegenover stond.

Goed werk zou de reden moeten zijn
Wij zien een mooie review liever ontstaan omdat iemand écht tevreden was.
Omdat afspraken zijn nagekomen.
Omdat het werk goed is uitgevoerd.
Omdat iemand ons met overtuiging wil aanbevelen.
Niet omdat er een cadeaubon tegenover staat.
Oprechte reviews betekenen meer
Natuurlijk vinden we reviews waardevol. Maar als iemand iets over ons schrijft, dan hopen we dat dat gebeurt omdat diegene dat zelf wil.
Zoals een aanbeveling onder buren, vrienden of familie ook ontstaat.
En eerlijk gezegd voelt dat voor ons ook veel meer waard.
Goed schilderwerk draait uiteindelijk om vertrouwen. En dat begint wat ons betreft bij eerlijke aanbevelingen.
Ruben Karper
Schildersbedrijf Lares



